Hemstädning vid flytt

Hur ren måste lägenheten vara när jag flyttar ut?

Behöver din lägenhet rengöras obefläckat eller bara renas? Vilka reparationer måste du göra själv? En layoutordning.

Som om flytten inte var tillräckligt stressande, höll hyresvärden också upp lägenheten: med en lång checklista under armen kontrollerade han strömbrytare och beslag, lådor och fönster.

Hur grundligt en lägenhet behöver städas beror på hyresavtalet. Med bekräftelse på uppsägningen skickar många hyresvärdar en uppgiftslista med rengörings- och reparationsarbetet som du måste göra.

Hyresvärdar kan bara begära städning som du kan göra själv: om din hyresvärd kräver professionell specialstädning (till exempel parkett eller mattor) kan du ignorera det.

Det lilla underhållet

När du flyttar ut ur lägenheten uppstår mindre och större skador. Enligt de flesta hyresavgifter är du skyldig i Sverige att utföra mindre reparationer om de kostar upp till ett visst värde.

Vissa typiska jobb är också en del av det lilla underhållet och måste göras när du flyttar ut:

  • Dra åt skruvarna
  • Olja gångjärnen
  • Rengör avlopp

Litet underhåll även med gamla lägenheter!

Förresten är du också ansvarig för litet underhåll om lägenheten är gammal. Du behöver bara betala för små underhållsarbeten i rum som du använde ensam, dvs inte i det delade cykelrummet eller i tvättstugan.

Sopat rent

För grundlig rengöring med borsten. Du ska ha sopat rent och du måste plocka upp golven och grovt rengöra köket och våtrummen.
I de flesta hyreskontrakt tillhandahålls en fast ränta för svepstädning, som hyresvärden samlar in för grundlig rengöring av resten av lägenheten.

Grundlig rengöring

Om kontraktet inte har någon definition av önskat rengöringsskick krävs grundlig rengöring. Endast en snabb rengöring räcker inte.

Grovt sammanfattat måste du rengöra lägenheten och alla tillhörande rum (avlagring, källare, garage och postlåda) samvetsgrant under grundlig rengöring.

I detalj betyder detta:

Golv

Alla golv måste dammsugas och rengöras med lämpliga rengöringsmedel. Beroende på hyresvärden måste du behandla trägolv specifikt. Fläckar i mattor måste tas bort så mycket som möjligt.

Väggar

All smuts och konturer av bildramar etc. måste tvättas bort enkelt. Detta gäller också tecken på slitage runt ljusströmbrytare eller uttag. Du måste också ta bort alla affischer, lim eller självhäftande krokar utan att lämna några rester.

Insider tips: köp speciella rengöringssvampar – de fungerar underverk när det gäller att få väggarna vita igen.

Hål

Hål måste tas bort. Fråga hyresvärden om det räcker eller om du behöver fylla i. Bekräfta sådan information via e-post, så att du inte behöver betala för målarens extra arbete i slutändan.

Fönster

Glasrutor måste rengöras inifrån och ut. Detta inkluderar också avsatser (inom och utanför). Kom också ihåg att rengöra fönsterluckorna direkt.

Inbyggda garderober

Du måste rengöra dem inifrån och ut.

Våta områden

Du måste rengöra toaletten, handfat och badkaret och avkalka vattenkranarna. Du måste också rengöra diskhon och se till att ingen är igensatt.

Om en diskho är igensatt måste du koppla ur den om diskhon kan öppnas för hand.

Kök

I köket måste du rengöra de inbyggda apparaterna. Diskmaskin, spis, ugn och kyl / frys kräver speciella rengöringsmedel och verktyg. Läs bruksanvisningen och ta reda på dem från specialhandlare.

Balkong / hobbyrum / källare / garage

I sådana rum räcker det vanligtvis med en kvast. Att skrubba en gång räcker ofta.

Skäl för professionell rengöring

Ibland är det värt att anställa ett professionellt städföretag för att städa lägenheten. Specialister känner till varje hörn i lägenheten där de kritiska hyresvärdarna garanteras titta.

Det finns många svarta får bland städföretagen. Vissa funktioner hjälper dig att hitta ett välrenommerat företag.

  • Tänkbara företag har en postadress och en fast affärsplats, medan tvivelaktiga företag arbetar med en skåpbil från utlandet nära gränsen
  • Ansebara företag ger dig en köpgaranti. Dvs. du behöver bara betala efter att lägenheten har överlämnats och företaget måste städa upp eventuella glömda föremål.
  • Ansebara företag ger dig valet mellan kontantbetalning eller faktura; tvivelaktiga företag uppmanar dig att betala kontanter så att de kan komma ur dammet

Vi som ett professionellt hemstädningsföretag fyller alla boxar som kan behövas för ett arbete som detta. Stressa inte ihjäl dig på städningen, vi vet att det är mycket annat vid en flytt som kan ta upp mycket tid. Kontakta oss för städhjälp i Stockholm.